Witam
Od czerwca jestem bardzo szczęśliwym posiadaczem CRV'ki z 2001, praktycznie ostatni wypust, bo z listopada, ale nie o tym chce pisać. Mam do Was pytanie kiedy, lub w jakich warunkach załącza sie napęd na cztery koła?. Moje pytanie nasunęło sie dlatego, że ostatnio wyciągałem kolegę z podmokłej trawy. Przednie koła ślizgały się, ale tył sie nie załączył !!!. Czytałem na Waszym forum, żeby sprawdzić czy napęd działa podczas jazdy po kole na pisku. Tak też zrobiłem – chyba działa bo chyba piszczy sprzęgło hydrauliczne, wiec musze olej wymienić .
Ale może ktoś wie jak to jest z załączaniem tego napędu?.
Wielkie dzięki każdemu kto spróbuje mi rozjaśnić temat !!!
Jeśli tył jęczy to wszystko jest ok . Na tylnie koła nie jest przekazywana tak wielka moc aby orać trawę na wszystkie koła ale za pewne działa . A jęczy nie tylko z powodu starego oleju jak i dla tego że bardzo szybko zbiera się tam wilgoć bo 99% z nas kożysta z tego napędu raz w miesiącu , przypadkiem . Dla tego od czasu do czasu warto zrobić kilka kółek z kierownicą skręconą do oporu po to aby ten napęd chwile sobie popracował , rozgrzał się i odparował wilgoć . Robią tak na każdym przeglądzie tylko że na podnośniku .
Dołączył: 14 Wrz 2010 Posty: 45 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pruszków k. Warszawy Posiadane auto: CR-V, 1999r, 2l benzyna/lpg
Piwa: 2/0
Wysłany: Nie 19 Wrz 2010, 19:04
Temat postu:
Czy da się to zrobić manualnie ?
Witam
Chciałbym móc w jakiś sposób załączyć sobie ten napęd manualnie.
Najlepiej gdyby się dało go włączać/wyłączać jakimś przełącznikiem, gdyby jednak się nie udało, to chociaż zrobienie go na stałe, tak aby non stop chodziło 4x4.
Często jeżdżę po średnio podmokłych terenach i wolałbym mieć pewność że chodzi 4x4.
Z góry dzięki za podpowiedzi
Kamil
Już wątek nieaktualny, potwierdziłem tylko swoje przypuszczenia, że nie da się tego wykonać (bynajmniej w żaden znany mi sposób)
Dołączył: 01 Maj 2012 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): zduńska wola Posiadane auto: brak
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 01 Maj 2012, 14:55
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
Nie wiem czy CRVka to wytrzyma ale skoro tył załącza się gdy nastąpi różnica w prędkości obrotowej kół przednich do tylnych o 2,5% to może na jedną oś dać felgi o innej średnicy np. 16 lub 17.
Dołączył: 26 Kwi 2012 Posty: 34 Skąd jesteś (miejscowość / region): Oświęcim Posiadane auto: Honda CR-V, 2000 r.
Piwa: 3/1
Wysłany: Sro 02 Maj 2012, 11:35
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
mlevelm napisał:
Jeśli tył jęczy to wszystko jest ok . Na tylnie koła nie jest przekazywana tak wielka moc aby orać trawę na wszystkie koła ale za pewne działa . .
Nie działa! Jeśli na śliskiej trawie buksowały koła przednie to tył też powinien ślizgać. Jeśli tył już się załączy, to koła kręcą się z taką samą prędkością co przód. Kilkukrotnie holowałem na śliskim mojego Jumpera, wyciągałem z budowy (zimą) Ducato, ok. 300 m. Było na tyle stromo i ślisko, że Ducato na zimówkach nie mógł wyjechać. W CR-V cały czas ciągnął tył razem z przodem.
Jeśli chodzi o stały 4x4 nie jest możliwy z racji braku dyferencjału międzyosiowego. Bez niego, dochodziłoby do zbyt dużych naprężeń w układzie napędowym w przypadku jazdy po asfalcie, ponieważ występują różnice w prędkości osi przedniej i tylnej (zakręty). Z mojego doświadczenia (ok. 150 tyś. km CR-V) tył dołącza się dosyć sprawnie przy niskich prędkościach. Przy większych, podczas ostrego przyspieszania, często dochodzi do zerwania przyczepności tylko jednego koła przedniego (jak w zwykłym przednionapędowym), wtedy nie załącza się tył, a szkoda.
Jeśli jeździsz często po śliskiej nawierzchni, to póki nie buksujesz przednimi kołami, to nasz wystarczającą przyczepność. Jeśli dołączy Ci się tył i nie będziesz w stanie podjechać pod jakąś górkę, to jedyny sposób to zmiana opon na bardziej terenowe. No albo na auto terenowe
pozdro
Dołączył: 27 Wrz 2012 Posty: 57 Skąd jesteś (miejscowość / region): Stalowa Wola/Podkarpacie Posiadane auto: CRV II, JAZZ 1.4
Piwa: 0/2
Wysłany: Czw 27 Wrz 2012, 22:47
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
Kolego to co piszesz tyczy sie 90% aut terenowych ( na wlaczonym 4x4 nie wolno jezdzic po czarnym) Jedynie Jeep ze skrzynia Fulltime moze i subaru ( oraz inne z centralnym dyfrem)
Ostatnio zmieniony przez Axit dnia Wto 06 Lis 2012, 20:16, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 26 Kwi 2012 Posty: 34 Skąd jesteś (miejscowość / region): Oświęcim Posiadane auto: Honda CR-V, 2000 r.
Piwa: 3/1
Wysłany: Nie 30 Wrz 2012, 20:51
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
Cytat:
Kolego to co piszesz tyczy sie 90% aut terenowych ( na wlaczonym 4x4 nie wolno jezdzic po czarnym) Jedynie Jeep ze skrzynia Fulltime moze i subaru ( oraz inne z centralnym dyfrem)
Dlatego właśnie piszę, że nie można w CRV zrobić stałego, czy ręcznie dołączanego tyłu. Natomiast, tak jak piszesz stały napęd na 4 koła ma sporo aut - zwykle nie terenowych - Audi ze swoim quattro i to nie we wszystkich modelach, BMW ma xdrive, Toyota RAV 4 a także stara Łada Niva (ta w terenie idzie niezwykle dzielnie).
Wracając do CRV, jest prosty sposób sprawdzenia tylnego napędu wg książki serwisowej. Przede wszystkim skuteczny, gdyż sprawdza nie tylko czy tył dołącza się ale również czy jest na tylnych kołach moment obrotowy. Auto na podnośnik (wszystkie koła w powietrzu) silnik pracuje na wolnych obrotach, włączamy jedynkę i puszczamy sprzęgło. koła tylne kręcą się - to jeszcze nie dowód, że jest na nich wystarczający moment obrotowy. Teraz szybko i w miarę mocno zaciągamy ręczny, silnik powinien natychmiast zgasnąć. W przypadku automatu, dajemy na "D" i to samo z ręcznym, tu silnik powinien zgasnąć po kilku sekundach (nie pamiętam ile ale gdzieś na forum pisałem o tym). Sposoby typu: kręć kółka i słuchaj czy wyje lub piszczy są niemiarodajne - nie potwierdzają, czy jest moment na tylnej osi.
pozdro
ALTUS
Dołączył: 27 Wrz 2012 Posty: 57 Skąd jesteś (miejscowość / region): Stalowa Wola/Podkarpacie Posiadane auto: CRV II, JAZZ 1.4
Piwa: 0/2
Wysłany: Wto 02 Paź 2012, 19:02
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
Mnie tylko kolego chodzi o sam mechanizm załączania się kół tylnych. Kiedy i dlaczego to juz wiem tylko JAK?
Czy komputer odbiera sygnał elektryczny ( elektroniczny) powiedzmy z czujnika ABS ( u mnie brak ABSU)
Chodzi mi o to co daje implus i do czego ten impuls idzie oraz co dokładnie powoduje załączenie się wału napędowego na tył.
Dołączył: 26 Kwi 2012 Posty: 34 Skąd jesteś (miejscowość / region): Oświęcim Posiadane auto: Honda CR-V, 2000 r.
Piwa: 3/1
Wysłany: Wto 02 Paź 2012, 22:48
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
A nie nie, żadnej elektroniki - na szczęście nie ma co się psuć. tylko czysta mechanika z hydrauliką.
W obudowie tylnego mostu są dwie małe pompy oleju. Jedną napędza wał napędowy, drugą - tylne koła. Jeśli koła przednie i tylne poruszają się z tą samą prędkością, to obie pompki wytwarzają takie same ciśnienie. System jest tak zaprojektowany, że ciśnienie z obu pomp równoważy się przez co nie wytwarza żadnej siły. Jeśli koła przednie kręcą się a tylne stoją, jest różnica w ciśnieniu i powstaje siła, która jest wykorzystywana do uruchomienia specjalnego sprzęgła. To sprzęgło łączy wał napędowy z tylnym mostem i koła tylne zaczynają być napędzane. ...Tak w bardzo schematycznym skrócie. Te "Japońce" to mają łeb.
Ciekawy jest fakt, że gdy na śliskiej nawierzchni zaciągniesz ręczny hamulec do zablokowania kół), tak samo powstaje różnica w ciśnieniu pomp, co spowoduje sprzęgnięcie obu osi. W tym wypadku koła przednie zostaną zahamowane przez wał napędowy. Czyli koniec "kręcenia bączków" na ręcznym zimą. Na ręcznym dochodzi do poślizgu 4 kół, można wyciąć w krawężnik lub w drzewo
pozdro
ALTUS
Kolego ALTUS,
Również od niedawna jestem posiadaczem CR-V 2007 (benz, automat). Jak ma się sprawa napędu 4x4 z VSA. Ten system chyba hamuje koło, które nadmiernie się kręci dzięki temu moc jest przenoszona na inne koła, czy dobrze rozumuję? Kiedy wyłączać VSA a kiedy używać? Jak to jest np. jadąc na narty w zimie i jadąc w zaspach (tak często u siebie mam) wyłączać VSA czy nie?
Pozdrawiam
Dołączył: 30 Paź 2012 Posty: 48 Skąd jesteś (miejscowość / region): PL Posiadane auto: CRV III 2,0 i-vtec
Piwa: 2/0
Wysłany: Wto 30 Paź 2012, 12:56
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
Mam co prawda CRV III w manualu, ale u mnie VSA nie blokuje działania włączania się tylnego napędu, co sprawdzałem na śniegu. Włacza sie zarówno z włączonym jak i wyłaczonym VSA ( w tym przypadku znacznie szybciej )W skład VSA nie wchodzi tylko TC ( kontrola trakcji ), ale również ESP ( stabilizacja toru jazdy ). Bezsensem jest więc wyłaczanie VSA. Można go wyłaczyć jezeli jedziemy w łancuchach albo w celu wykopania się ze śniegu.
Na marginesie można dodać, ze cr-v IV generacji ma już 4x4 typowo elektroniczne ( tył dołączany jest poprzez sprzęgło sterowane silnikiem elektrycznym ). Sygnał do właczenia daje komp na podstawie danych z czujników sytsemu VSA. Ma to działać ponoc szybciej, ale pewnie będzie bardziej zawodne. Ostatnio znajomemu wysiadł taki układ w Fordzie Kuga, bo elektronika dostała wilgoci i zblokowało mu tył na stałe. Chyba jednak poczciwa hydraulika jest lepsza, nawet jeżeli okresowo trzeba zmieniac olej w dyfrze...
Dzięki za odpowiedź, a dlaczego pytam? Ostatnio oglądałem sporo filmików z jazdy "w terenie" naszymi cr-v i założyłem sobie w głowie sytuację kiedy np. prawe przednie koło i tylne lewe obraca się w błocie. Jak wtedy zachowa się VSA? czy nie powinien przyhamować tych kół do dało by moment obrotowy na kołach które się nie obracają? Dla komputera to przecież jakiś rodzaj poślizgu (czyli niewłaściwego toru jazdy) Przy wyłączonym VSA teoretycznie można tak stać do - wiadomo jakiej śmierci, ale czy VSA coś z tym zrobi? Takie teoretyczne pytanie mi się nasunęło.
Wymiana oleju w tylnym moście nie stanowi problemu po tym co wyczytałem i pooglądałem, też myślę, że lepsze to od elektroniki.
Na razie pozdrawiam choć pewnie będę miał jeszcze do Ciebie parę pytań
Dołączył: 30 Paź 2012 Posty: 48 Skąd jesteś (miejscowość / region): PL Posiadane auto: CRV III 2,0 i-vtec
Piwa: 2/0
Wysłany: Wto 30 Paź 2012, 13:42
Temat postu:
Re: ( Honda CR-V ) Napęd 4X4 - kiedy to działa
VSA działa w przypadku poślizgów bocznych i to tylko przy określonej prędkości. W jego skład wchodzi czujnik odchylenia. Przy wolnej jeździe w terenie raczej nie zadziała.
A z własnych obserwacji po jeździe po śniegu nie zauwazyłem, żeby VSA kolidował z napędem 4x4.
Pozdr
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2, 3Następny
Strona 1 z 3
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Honda CR-V ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.