Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Pon 04 Maj 2015, 22:51
Temat postu:
trójka
Dziś trójkę testowalem. Do 6000 obrotow potem odcinka - dramatyczny spadek mocy i zmiana na czwórkę to jak strzał ze sprzęgła - za późno. Tu rodzi się zasadnicze pytanie - spadek mocy na wykresach to odcinka czy możliwości? W Jazzie spoko by można wyżej kręcić ale odcinka programistyczna nie wynikajaca z możliwości silnika a z zabezpieczenia... Czwórkę ciężko w pl testować odnośnik był do gear ratio cokolwiek by to miało Znaczyć. Co do zmiany biegów to dla mnie jasne ze punkt przecięcia dwóch krzywych moc vs rpm przy dwóch różnych biegach jest tym momentem optymalnej zmiany biegów - aby jednak zobaczyc czemu prześledzić by trzeba starego diesla, wysokoobrotowke i turbo nowożytne.
Dołączył: 16 Wrz 2014 Posty: 497 Skąd jesteś (miejscowość / region): WGM Posiadane auto: Jazz 1.4i Graphite 2004
Piwa: 15/36
Wysłany: Pon 04 Maj 2015, 23:17
Temat postu:
Re: ( Honda Jazz ) Jazz, moc i przyspieszenie
Czekałeś ze zmianą biegu aż odetnie? to faktycznie strata w przyspieszeniu
Skoro odcięcie jest przy 6000rpm, a max moc przy 5700, to niewiele "czasu" zostaje na przepięcie biegu, bo nie chce mi się wierzyć, że korzystniej będzie zrobić to przed... _________________ Pozdrawiam
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Wto 05 Maj 2015, 04:57
Temat postu:
trojka
Sprawdzałem do jakich obrotów ciągnie - gwałtowna odcinka mnie nieco zdziwiła - sprawdzę jak to jest na dwójce
Być może w Jazzie jest to rzeczywiście ok. 5800 najlepiej - przy w miarę stałych, plaskich pikach momentu jakoś tak to wypada, inaczej zupełnie niż w starych klekotach a podobnie do nowych turbo.[/quote]
Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 633 Skąd jesteś (miejscowość / region): Ostrów Wielkopolski Posiadane auto: Mini Cooper 1.6, Toyota Verso 2.0, MB W204
Piwa: 13/3
Wysłany: Wto 05 Maj 2015, 15:20
Temat postu:
Re: ( Honda Jazz ) Jazz, moc i przyspieszenie
No to może tak: patrząc na wykres sstar ten ze zdjęciem silnika widać, że moc maksymalna jest osiągana przy 6.2krpm, ponieważ wykres jest poprowadzony do 7krpm zakładam, że przy tych obrotach jest odcinka. Po osiągnięciu 6.2krpm moc nieznacznie spada, spada również wartość momentu obrotowego. Teraz sobie strzelę bo nie znam oczywiście wielkości przełożeń w skrzyni biegów, ale zakładam, że po zmianie biegu przy 7krpm silnik będzie miał ok 5krpm - co w tej sytuacji? Ano moc bliska maksymalnej i niezwykle wysoki moment obrotowy. Zmiana biegu przy 6.2krpm da nam po zmianie 4.2krpm a w tym zakresie obrotów silnik nie dysponuje już taką mocą, w zasadzie moc, którą ma przy odcięciu osiągnie dopiero przy 5.2krpm jak dla mnie jest to strata i zbyt wczesna zmiana biegu powoduje wolniejsze przyśpieszanie.
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Wto 05 Maj 2015, 21:56
Temat postu:
jazz
przempo napisał:
No to może tak: patrząc na wykres sstar ten ze zdjęciem silnika widać, że moc maksymalna jest osiągana przy 6.2krpm, ponieważ wykres jest poprowadzony do 7krpm zakładam, że przy tych obrotach jest odcinka. Po osiągnięciu 6.2krpm moc nieznacznie spada, spada również wartość momentu obrotowego. Teraz sobie strzelę bo nie znam oczywiście wielkości przełożeń w skrzyni biegów, ale zakładam, że po zmianie biegu przy 7krpm silnik będzie miał ok 5krpm - co w tej sytuacji? Ano moc bliska maksymalnej i niezwykle wysoki moment obrotowy. Zmiana biegu przy 6.2krpm da nam po zmianie 4.2krpm a w tym zakresie obrotów silnik nie dysponuje już taką mocą, w zasadzie moc, którą ma przy odcięciu osiągnie dopiero przy 5.2krpm jak dla mnie jest to strata i zbyt wczesna zmiana biegu powoduje wolniejsze przyśpieszanie.
Zakładając nawet spadek o 2k przy zmianie biegu czy nie jest stratą czasu bujać się na mocy poniżej maksymalnej do 7k zamiast zredukować powiedzmy tuż za spadkiem (tak wygląda to na wykresach z wieloma biegami) mocy np. 6.4k, ciągnąc znowu z 4.4k kiedy moc dość szybko rośnie, tym bardziej że ciągnięcie z 6.4k do 7k zajmuje stosunkowo dużo czasu, a moc słabnie w międzyczasie. Z przecięcia wykresów wygląda na to, że tuż za max mocą należy zmieniać (przynajmniej w Jazzie, ale tam do 6k, zaś 5.7k max więc może 5.8k?). Spekuluję.
Dołączył: 25 Sie 2010 Posty: 4370 Skąd jesteś (miejscowość / region): Opole/opolskie Polska Posiadane auto: Jazz sx-cool 1.2 i-dsi 2006, Hyundai i20, UFO 2007 1,8 Mruczek w aucie
Piwa: 177/54
Wysłany: Wto 05 Maj 2015, 22:55
Temat postu:
Re: ( Honda Jazz ) Jazz, moc i przyspieszenie
Witam,
Zrobiłem dzisiaj dwa eksperymenty na drugim biegu:
Start z 1-ki do prędkości 40 km/h i przejechaniu odcinka o długości 10 metrów.
1. Na 2-ce pociągnąłem jazza do 80 km/h a na obrotomierzu pokazało się 4 tys. z "groszem". Następnie 3-ka i fajnie poszedł do przodu. Wskazówka była na 4 tys. z tym "groszem".
2. Na 2-ce pociągnąłem jazza do 80 km/h albo i więcej. Pedał w podłodze, a na obrotomierzu 5 z "groszem". Następnie 3-ka i strzałka na obrotomierzu poszybowała w dół a autko nie miało takiego powera jak w przypadku nr 1.
Pragnę nadmienić że doświadczenie było przeprowadzone w samochodzie z silnikiem 1,2 i-dsi w dobrych warunkach atmosferycznych, bez obciążenia z kierującym o wadze około 91 kg Temperatura około 26 st. c.
Odcinek na którym przeprowadzono test wynosił około 500 metrów. Byc może gdyby był dłuższy udałoby się osiągnąć magiczne 5700 obr. _________________ Jeżeli uważasz, że POMOGŁEM POSTAW PIWO.Kupiłeś jazza przeczytajAkcje serwisowe Hondy
Stan licznika: 182 500 km Honda obecny olej: 0W20 Amsoil, aku 35Ah-6L www.kotekmruczek.5v.pl www.kotekmruczek.cba.pl
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Wto 05 Maj 2015, 23:52
Temat postu:
złudzenia
To ze fajnie poszedł czy wgniata w fotel to ponoć max momentu (dość nisko w jazzie jak na Hondę) a nie mocy - trza by ze stoperem efektywność mierzyć a nie efektowność czy tanie efekciarstwo
Dołączył: 25 Sie 2010 Posty: 4370 Skąd jesteś (miejscowość / region): Opole/opolskie Polska Posiadane auto: Jazz sx-cool 1.2 i-dsi 2006, Hyundai i20, UFO 2007 1,8 Mruczek w aucie
Piwa: 177/54
Wysłany: Sro 06 Maj 2015, 13:55
Temat postu:
złudzenia
Witam,
Fakt w fotel nie wgniata, efekciarsko to i może jest. Natomiast spokojnie odjechałem goniącemu mnie fordowi. Widok pana bezcenny. Dla mnie liczy się taki szybki zryw, bo czasami ten jazz musi przyspieszyć.
Niestety pomiaru nie zrobiłem bo odpowiedni odcinek drogi się kończył. _________________ Jeżeli uważasz, że POMOGŁEM POSTAW PIWO.Kupiłeś jazza przeczytajAkcje serwisowe Hondy
Stan licznika: 182 500 km Honda obecny olej: 0W20 Amsoil, aku 35Ah-6L www.kotekmruczek.5v.pl www.kotekmruczek.cba.pl
Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 633 Skąd jesteś (miejscowość / region): Ostrów Wielkopolski Posiadane auto: Mini Cooper 1.6, Toyota Verso 2.0, MB W204
Piwa: 13/3
w zasadzie na każdym filmie który znajdziecie w sieci przyśpiesza się do odcinki, łatwo zauważyć, że po zmianie biegu obroty spadają w przedziale 1,5-2.0krpm a to już jest sytuacja o której pisałem, moc po zmianie biegu równo z osiągnięciem mocy maksymalnej jest niższa niż ta gdybyśmy kręcili silnik do odcinki
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Sro 06 Maj 2015, 16:09
Temat postu:
przełożenia
przempo napisał:
w zasadzie na każdym filmie który znajdziecie w sieci przyśpiesza się do odcinki, łatwo zauważyć, że po zmianie biegu obroty spadają w przedziale 1,5-2.0krpm a to już jest sytuacja o której pisałem, moc po zmianie biegu równo z osiągnięciem mocy maksymalnej jest niższa niż ta gdybyśmy kręcili silnik do odcinki
Z tego co widziałem na wykresach (przecięcia krzywych mocy dla różnych biegów dla innych aut), to prawdopodobnie najbardziej efektywnie jest zmieniać biegi gdzieś między max mocą, a odcinką, tak aby oscylować przy max mocy ciągle. Dla Jazza przełożenia:
I - 3.142
II - 1.75
III - 1.241
IV - 0.969
V - 0.805
Akurat w jakimś auto magazynie pokazali kilka krzywych prędkości vs obrotów ze zmianą biegów i tam spadki oscylowały między 2k a 1k przy czym przy wyższych biegach było to bliższe 1k, choć jeden to był diesel, a drugiego nie pamiętam.
It's just fun:-)
https://www.youtube.com/watch?v=sV25LWkWGvg
Jedyne co ciekawego powiedział, to że różnie może być - u niego 7k, ale może 6,5k, a może 6k na zmianę biegu... w zależności od auta.
Usually the optimal RPM is at or almost at redline, especially for unmodified N/A (non turbo) cars. They keep making more power until redline so you really shouldn't need to shift early. Modified and turbo cars have a different power curve. For fun purposes, I will use the Mazdaspeed3 since its power drops off heavily toward its 6500RPM redline, to the point where you really should shift before.
[/i]
Ostatnio zmieniony przez sstar dnia Sro 06 Maj 2015, 16:47, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2014 Posty: 497 Skąd jesteś (miejscowość / region): WGM Posiadane auto: Jazz 1.4i Graphite 2004
Piwa: 15/36
Wysłany: Sro 06 Maj 2015, 16:46
Temat postu:
Re: ( Honda Jazz ) Jazz, moc i przyspieszenie
sstar napisał:
Z tego co widziałem na wykresach (przecięcia krzywych mocy dla różnych biegów dla innych aut), to prawdopodobnie najbardziej efektywnie jest zmieniać biegi gdzieś między max mocą, a odcinką, tak aby oscylować przy max mocy ciągle.
I tego się trzymaj
Jazzem, pisałem - nie ścigałem się (może ma to inaczej rozłożone, ale wątpię), za to BMW wielokrotnie. Nigdy nie uczyli nas przepinać na wyższy bieg, jeśli do punktu wytracania prędkości wystarcza jeszcze niższy bieg. Natomiast łapanie odcinki, to strata, ale to logiczne. _________________ Pozdrawiam
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Sro 06 Maj 2015, 16:53
Temat postu:
inne
GR_BKP napisał:
sstar napisał:
Z tego co widziałem na wykresach (przecięcia krzywych mocy dla różnych biegów dla innych aut), to prawdopodobnie najbardziej efektywnie jest zmieniać biegi gdzieś między max mocą, a odcinką, tak aby oscylować przy max mocy ciągle.
I tego się trzymaj
Jazzem, pisałem - nie ścigałem się (może ma to inaczej rozłożone, ale wątpię), za to BMW wielokrotnie. Nigdy nie uczyli nas przepinać na wyższy bieg, jeśli do punktu wytracania prędkości wystarcza jeszcze niższy bieg. Natomiast łapanie odcinki, to strata, ale to logiczne.
Dopisałem jeszcze w poprzednim poście odnośnik i cytat, wg mnie wiele tłumaczące, ale dodatkowo zacytuję:
Cytat:
You want to maximize horsepower for any given moment during acceleration. Some people tell you to shift at the peak power point, but this doesn't work out.
W praktyce złapanie momentu w Jazzie między max mocą, a odcinką już jest trudne, a co dopiero ten moment wyczuć, który może i nie jest dokładnie 6k, ani 5.7k a gdzieś tam:-)
Przypomnij jaką masz beemkę, to sprawdzimy ci (w) moment;-) Ale jak o ściganiu mowa, to mamy GT-Ra i dane:
http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/shiftpt.html
jak widać nikt tam nie kręci do odcinki, choć mógłby, bo to nie jest optymalne rozwiązanie, optymalne zaś jest:
Optimal Shift Point (RPM) 8387.29 7911.1 7623.54 7694.66 7562.64
widać, że im dalej w las to ciut wcześniej trzeba zmieniać.
Nie może być tak, że 6k dla wszystkich biegów w Jazzie jest optymalne, choć dla Nissana GT-R tak tłumaczą:
Cytat:
After all these discussions, you may want to ask: why there are optimal shift points in the first place? If the gearing designer did a good job, he/she should make the red line the optimal shift point in every gear. The answer to this question is that for most cars, the optimal shift point for every gear is on the red line. However, the power of this Skyline is undervalued due to a Japanese industry consensus that road cars can only have 280 horsepower. (ie 206000W) [On the other hand, the Germans electronically limit their cars' top speed to 250km/h] In reality, this consensus is only followed on paper.
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Czw 07 Maj 2015, 13:15
Temat postu:
jazzz
GR_BKP napisał:
Moje BMW to E46 330ci coupe.
Z tego podsumowania - no Jazz to jest raczej, jak każde auto, a nie ten GT-R
Robiłeś sobie przeliczenia tym kalkulatorem z wcześniejszego linku?
Nie robiłem, bo trzeba by najpierw przybliżyć wykres naszego Jazza funkcją liniową, da się, czasu trzeba, policzę...
Chodzi mi ideologicznie, że tak jak dla gt-ra da się i dla jazza policzyć te optymalne obroty na zmiany biegów no i na pewno nie wyjdą wszystkie jak jeden mąż 6k, to pewne, raczej podobnie jak dla gt-ra w zależności od biegów wyjdą różne wartości, różnice pewno nie będą jakieś znaczne, ale jednak. Tyle teorii - dziś z praktyki: zmiana z trójki na czwórkę, gdy blisko 6k to spada znacznie ok. 1,5k, gdy ok. 5.5k to wydaje mi się, że mniej ok. 1k, sprawdzałem jeszcze niżej chyba ok. 4k i wydaje się, że spadek obrotów jest jeszcze mniejszy. Skłaniam się ku stwierdzeniu, że 6k na pewno nie jest optymalne i w praktyce trudno w nie trafić, nie lądując w odcince! Tak więc w praktyce ok. 5.5k trza by zmieniać chyba, że ktoś szybki jest;-)
Dołączył: 17 Maj 2013 Posty: 1047 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódź/Wrocław Posiadane auto: Honda Jazz II 2005 1.4 182k [Aral 10W40, Mobil 5W50, Amsoil 0W30, Millers CFS 0W20, Millers XF 0W20, Millers CFS 0W20]; Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Piwa: 5/0
Wysłany: Czw 07 Maj 2015, 13:19
Temat postu:
Re: złudzenia
kedlaw07 napisał:
Witam,
Fakt w fotel nie wgniata, efekciarsko to i może jest. Natomiast spokojnie odjechałem goniącemu mnie fordowi. Widok pana bezcenny. Dla mnie liczy się taki szybki zryw, bo czasami ten jazz musi przyspieszyć.
Niestety pomiaru nie zrobiłem bo odpowiedni odcinek drogi się kończył.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Honda Jazz ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.